יום ראשון, 28 בנובמבר 2010

אוניברסיטה לגן

לכבוד סוכות רציתי לקנות משחק לילדה. גם אם היא החמישית בבית, וגם אם חדר המשחקים מלא וגדוש במשחקים וצעצועים שקנו לאחים הגדולים שלה, מגיע גם לה -לא?

רציתי לערוך את הקניה בישוב הדעת, להקדיש לה זמן כמו שצריך, לחקור ולשאול- אבל בימים טרופים אלה זמן הוא מצרך נדיר, ולכן כמובן הגעתי לרגע האחרון (=ערב החג) בלי משחק ביד, ונאלצתי להסתפק בחנות הקרובה לבית.

רציתי לקנות משחק זיכרון, אבל המבחר בחנות לא היה מרנין, ולכן ויתרתי.

בכלל המבחר בחנות לא היה מרנין, כך שכל דבר שהיה כתוב עליו שהוא לגיל המתאים התקבל בברכה, גם אם הוא נושא את השם היומרני והמפוצץ "אוניברסיטה לגן", וגם אם על האריזה שלו כתובה המילה "קוגניטיבי" יחד עם מילים מפוצצות אחרות, שספק אם יצרני המשחק יודעים את משמעותן.

מקוצר הזמן לא נבחנה האריזה היטב, הגענו הביתה ונכנס החג, והתפנינו לבחון את הקניה ביתר דקדקנות.

אז מה יש?

מדובר בתשעה לוחות משחק בסגנון לוטו, כל לוח בתחום ובנושא אחר, ולכל לוח מתאימים כרטיסים, בכל פעם לפי כלל התאמה אחר. תכולת  המשחק ותוכנו מפורטים על האריזה, לא דאגתי להתאמת התכנים לילדה המסויימת.

הלוחות והכרטיסים עשויים מקרטון קשיח, שהוא ממש קשיח, ולא אחד כזה המתקמט בקלות. גם התינוקת לא הצליחה לקמט, למרות שניסתה.

הקופסא מוצלחת ביותר ומתאימה לשימוש שוטף ולא רק לזמן אריזת המשחק - ישמקום לתשע חבילות של כרטיסים, כך שאפשר לשמור אותם ממויינים, ולהוציא בכל פעם את הכרטיסים הרלוונטיים בלבד. יש גם מקום לתשעה לוחות המשחק.

העיצוב - צבעוני ויפה, עושה חשק לשחק.

ההוראות - מפורטות, מסבירות ומוסיפות גם לידע הכללי של ההורה. להבדיל ממקרים אחרים, כאן יוצרי המשחק כן הבינו נכון את המילה "קוגניטיבי". יש בהוראות גם טבלה המפרטת לגבי כל לוח בנפרד מה התחומים שהוא מפתח אצל הילד.

מאוד קל למיין ולאסוף - גב כל לוח צבוע בצבע נפרד, וגב הכרטיסים המתאימים- באותו צבע. מאוד קל גם לבדוק את התשובות - הכרטיסים ממוספרים מאחור לפי הסדר.

ומה בכל זאת היו הבעיות?

רמת הלוחות היתה קצת נמוכה מדי עבור הבת שלי (ארבע וחצי). את רובם היא עשתה בקלות רבה (התאמת צבעים, התאמת צורה לצבע, התאמת צלליות). מה שלא הפריע לה לשחק בחדווה רבה, "ללמד" את אבא, ולשתף את כל מי שהגיע. אחר כך היא פנתה לשימושים יותר יצירתיים בכרטיסים. בהמשך הגיעו בנות דוד צעירות יותר,ומסתבר שהמשחק התאים למדי לבת השנתים. כך שה"3-7" בעירבון מוגבל.  אני מניחה שאילו הייתי מקדישה בחנות עוד עשר דקות ובוחרת את אחד ממשחקי ההמשך -ההתאמה היתה יותר טובה.

בלוחות הקשים יותר, שבהם צריך להפעיל קצת מחשבה בשביל ההתאמה, נמצאו כמה בעיות - כמו כמה התאמות הגיוניות (מטריה אמורה להתאים למגף כ"פריטי חורף" אבל בעצם למה לא לכפפה?) או התאמות שלא מתחייבות (מי אמר שילדה צריכה מסרקומראה? למה היא לא צריכה אופניים? למה דווקא הילד צריך אופניים? למה הילד הזה ולא השני?) או סתם ידע שאין לכל ילד בגיל הזה (מילא מדחף למסוק, למה עוגן ליאכטה?). גם הלוח העוסק בהפכים קצת בעייתי, כי מתאימים לפי הציור, ולא ממש צריך להבין שיש כאן הפכים.

וכמסקנה?
אספתי את הכרטיסים והלוחות ואיפסנתי בארון עד לגיל שהילדה השישית תהיה בגיל המתאים.

הילדה החמישית תשחק בינתיים ב"מה עוד במשבצת" שנותר מהגיל שאמא שלה היתה בת חמש, ושהורד מהארון בהזדמנות חגיגית זו.

לפני חנוכה נעשה תחקיר מקיף ונקנה משחק מתאים לגיל, או שפשוט נקנה עוד בובה.

המשחק מומלץ. אפשר להתחיל כבר בגיל שנתים.

רעיון מוצלח למתנת יומולדת שנתיים או שלוש. המחיר - 50 שקלים

תגובה 1:

  1. אין חכם כבעל ניסיון...
    זו הסיבה שאני מעדיף לבדוק קודם כל אם חברים שלי משתמשים בזה לילדים שלהם ואיך זה תפס אצלם.

    למה הפסקת לפרסם רשומות?

    השבמחק

זה הבלוג שלי

זה הבלוג שלי