יום חמישי, 28 באוקטובר 2010

הילדה הכי יפה בגן

על הילדה הכי יפה בגן כתב יהונתן גפן, את המילים הלחין יוני רכטר, ושרה (בין השאר) יהודית רביץ. השיר הוכלל בתקליט הילדים הקלאסי "הכבש השישה עשר" ויחד עם כל שיריו של התקליט הזה הוא זוכה לפופלריות מרובה, ולהשמעות רבות אצל מבוגרים ואצל ילדים.






 

ולא לכולם הוא עושה טוב. יש אנשים שהשיר מפריע להם. נראה להם שהדגש שניתן בו על יופי חיצוני, וההערכה הרבה לילדה הזו, שלא אומרים שהיא חכמה, או טובה, אלא רק יפה - הוא דגש לא טוב, ולא מתאים להשמיע אותו לילדים.

בעיני כמו הרבה שירי ילדים של יהונתן גפן שמבטאים "מה שמרגיש" ולא "מה שמישהו אחר חושב שילדים צריכים להרגיש". נראה לי שהוא מאוד מחובר לעולם החוויות הילדי שהוא חווה כילד, וכותב ישירות משם.

אנחנו, גם מבוגרים וגם ילדים, נותנים משקל גדול ליופי. לכן "כשהיא מחייכת גם אני מחייכת", וחושבים שהוא מפתח אוטומטי לאושר , ולכן "כשהיא עצובה אני לא מבינה, איך אפשר להיות עצובה כשאת הילדה הכי יפה בגן". לכאורה אין לה לגיטמציה להיות עצובה כי היא הרי יפה, וזה מה (במראה מהצד של מי שאולי מקנא בה) שצריך להיות מספיק בשבילה כדי להיות מאושרת.

האם זה חינוכי להשמיע כזה שיר לילדים?
המשמעות שאנחנו  נותנים ליופי היא עובדה קיימת. במחקרים מצאו שגננות ומטפלות נוטות לטפל בצורה יותר נוחה ויותר סבלנית בילדים שהם יפים, ושגם ילדי גן נוהים אחרי ילדים (ואנשים) יפים. הטלוויזיה, למשל, משחקת על זה הרבה. לא רואים כמעט אנשים לא יפים בתכניות טלוויזיה. אפילו תוכניות כמו "לרדת בגדול" מחפשות לא סתם שמנים אלא שמנים פוטוגניים.

עכשיו, אני לא אומרת שיהונתן גפן אמר "מחקרים אומרים שגננות וכו', הבה נכתוב על זה שיר". אני רק חושבת שהוא לא העסיק את עצמו בכן או לא ראוי, כן או לא PC, אלא כתב מתוך חוויה אישית או מתוך מה שראה סביבו שקיים. מעבר לכך את המושג של "הכי יפה" אפשר להכליל ל"הכי מצליח/ה", ולהבין שיש כאן רגש אוניברסלי. כאשר יש למישהו אחר משהו שאין לנו ושאנחנו רוצים אותו, אנחנו גם מקנאים וגם חושבים שאותו אדם מאושר עד למאוד וכבר אין שום דבר שיכול לעשות אותו עצוב כשהוא כל כך מצליח.

האם זה שיר חובה? לא. אני בכלל לא חושבת שיש דבר כזה שיר חובה שכל ילד צריך להכיר. אבל אני גם לא חושבת שכל השירים שילדים צריכים להיחשף אליהם הם ערכיים או מחנכים או מעמידי מסר נכון. אני חושבת שיפה להכליל גם שירים "מצלמי רגשות" שכאלה. ילד שלא הרגיש את הרגש המובא בשיר - לא יזדהה, וממילא גם לא ירצה לשמוע אותו. ואם ילד כן מזדהה - סימן שיש כאן משהו.






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

זה הבלוג שלי

זה הבלוג שלי